انتخاب زبان :

برنامه حمایتی دولت اردن برای ساماندهی تولید و توزیع زیتون

1 file3

اردن یکی از تولیدکنندگان بزرگ میوه و روغن زیتون در جهان به شمار می‌رود و دولت این کشور اخیرا به منظور ساماندهی بهتر تولید و توزیع این محصول، اقدام به ممنوعیت صادرات زیتون و فرآورده‌های حاصل از آن کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل اصلی این اقدام دولت، کاهش مشکلات کشاورزان و مصرف‌کنندگان این دانه‌‌روغنی بوده و قرار است با ساماندهی بازارهای محلی، وضعیت تولید و توزیع زیتون در اردن بهبود یابد.

کشور اردن به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب رشد مطلوبی در بخش کشاورزی دارد. این کشور از دیرباز به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ زیتون در جهان شناخته می شود به نحوی که اردن از سال ۲۰۰۰ به خودکفایی در تولید دانه و روغن زیتون رسیده است. این کشور طی سال های اخیر قصد دارد تا به منظور بهبود تولید و توزیع زیتون اقدامات جدیدی صورت دهد.

حجم سرمایه گذاری‌ها در تولید زیتون در اردن بسیار بالا است و بررسی ها نشان می دهد تنها در سال ۲۰۱۰ بیش از یک میلیارد دینار اردنی، معادل بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری شده است. طبق گزارش وزارت زراعت اردن، درختان زیتون در حال حاضر حدود ۷۲ درصد از کل اراضی کشاورزی این کشور را پوشش می‌دهند و بیش از ۱۲ میلیون درخت زیتون در اردن وجود دارد.

بررسی گزارش های منتشر شده از سوی وزارت زراعت اردن نشان می دهد این کشور هر ساله بیش از ۱۵۱ هزار تن زیتون تولید می کند که ۲۳ هزار تن آن به صورت روغن زیتون و ۲۷ هزار تن آن نیز به صورت کنسرو زیتون در این کشور مصرف می شود. مابقی تولیدات نیز به کشورهای دیگر صادر می شود.

خودکفایی در تولید زیتون دستاورد بزرگ اردن در بخش کشاورزی

زیتون یکی از دانه‌های روغنی مهم در جهان است که به دلیل ترکیب چربی موجود در آن به عنوان یکی از سالم ترین آن‌ها در جهان شناخته می شود. روغن زیتون معمولا به دلیل پائین بودن نقطه دود آن در سالادها، غذاهای با حرارت پائین و یا به صورت خام برای طعم دهندگی به غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

اردن از سال ۲۰۰۰ به خودکفایی در تولید زیتون و روغن این محصول رسیده است به نحوی که این کشور طی سال های اخیر محصولات مازاد مورد نیاز خود را به کشورهایی نظیر پاکستان، قزاقستان، عربستان سعودی، امارات، کویت و قطر صادر می کند.

مقامات دولتی اردن در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی اقدام به اجرای سیاست های حمایتی از آن ها می کنند. ممنوعیت واردات زیتون و فرآورده های حاصل از آن و بازاریابی های بین المللی از جمله حمایت های دولت اردن به شمار می رود.

برنامه حمایتی دولت اردن برای ساماندهی تولید و توزیع زیتون
دولت این کشور طی سال اخیر به منظور حمایت از تولید و مصرف کنندگان اقدام به ممنوعیت صادرات این محصول کرده است تا بتواند علاوه بر نظارت بیشتر بر قیمت این محصول از واردات مجدد این محصول جلوگیری کند. این تصمیم دولت برای بهبود وضعیت تولید و توزیع زیتون گرفته شده است.

بررسی روند تولید و توزیع زیتون و فرآورده های حاصل از آن در اردن طی سال های گذشته نشان می دهد این کشور همواره با مشکل توزیع محصولات در بازارهای داخلی روبرو بوده است به همین منظور دولت اردن قصد دارد با ممنوع کردن صادرات این محصول، بازارهای محلی این کشور را سامان دهد.

وزارت زراعت اردن طی سال های اخیر مسئولیت تولید و توزیع محصولات کشاورزی در این کشور را برعهده دارد و در خصوص زیتون نیز این وزارتخانه مسئول ساماندهی وضعیت تولید و توزیع است. طبق اعلام سخنگوی دولت اردن وزارت زراعت این کشور باید سازوکاری را طراحی کند که بر اساس آن وضعیت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به دلیل قیمت این محصول دچار زیان نشود.

اهمیت تولید زیتون در اقتصاد اردن

طبق اعلام دولت اردن سرانه مصرف میوه و روغن زیتون به بیش از ۲.۵ و ۳.۴ کیلوگرم در سال می رسد و این محصول نقش ویژه‌ای در سفره غذایی خانوارها دارد. همچنین حدود ۸۰ هزار خانوار کشاورز به صورت مستقیم با تولید این محصول در اردن سروکار دارند.

گفتنی است دو منطقه شمال غربی و شرقی این کشور مستعدترین مناطق تولید زیتون در اردن شناخته می شوند. از آنجایی که اغلب مناطق این کشور کمتر از ۳۰۰ میلی لیتر در سال بارندگی دارند تولید زیتون یکی از محصولات اقتصادی برای مردم این کشور به شمار می رود.

به نظر می رسد با توجه به اهمیت تولید زیتون در اقتصاد اردن، دولت این کشور اقدامات حمایتی خود را طی سال های آینده قوت بخشیده و تولید این محصول اساسی را جهت افزایش صادرات به دیگر کشورها توسعه دهد.

https://t.me/iranian_olive_council/1889

آدرس: تهران خیابان مفتح جنوبی نرسیده به مجموعه ورزشی شهید شیرودی کوچه افشار پلاک 8 

تلفن:  8-02188381337   فکس: 02188381339 

img 339206images     opened email envelope 318 44146  telegram