"عدم نظارت بر واردات روغن زيتونهاى خارجى و تشكيل تيم براى واردات كنسرو زيتون! "
به گزارش روابط عمومى شوراى ملى زيتون ايران در طی مصاحبهای که با آقای مهدی عباسی-رياست شورا- انجام شد، وی اظهار نمودند:
پيرو چندين جلسه و مکاتبات با ارگانهاى دولتى مختلف و هم چنین تذكرهای رسانهاى بویژه با سازمان استاندارد و عدم توجه دستگاههاى مربوطه، منجر به آن شده است که قدرت رقابت پذيرى در توليدات روغن زيتون كاهش پيدا كند؛ بطوریكه روغن پوميس بنام روغن بكر (Virgin) وارد كشور شده و یا اینکه در داخل كشور روغن هاى تقلبى در ملاعام به فروش برسند.
وی با بیان اینکه عوامل فوق به طور مستقيم توليد كننده را از توليد روغن منصرف مى كند و باعث شده است که توليد كنندگان بر خلاف ميل باطنى و استاندارد جهانى به توليد كنسرو زيتون روی بیاورند -درحالیکه توليد كنسرو زيتون جزو اولويتهای جمهورى اسلامى ايران و دنيا نيست- بهرهبرداران چارهاى به جز توليدكنسرو زيتون براى بقاى اين صنعت ندارند.
در ادامه این بحث مطرح شد که اخيرا عدهاى با هدف كاهش قيمت كنسرو زيتون اقدام به مطرح كردن ارزش غذایی موجود در زیتون و روغن زیتون و بدنبال آن واردات كنسرو زيتون تولیدی سال ٢٠١٩ از كشورهاى تركيه، اسپانيا و يونان کردهاند که تاریخ مصرف آنها منقضی شده است.
وی با اشاره به این معضل پیش رو شرح داد:
بهرهبرداران داخلى از جمله باغداران زيتون، توليد روغن زيتون را انجام میدهند و واردكنندگان نیز خودشان میدانند با كارهایی که در محوریت و با موضوعیت روغن زيتون انجام دادهاند، عملا امكان توليد روغن زیتون وجود ندارد اما با این حال واردکنندگان به طور كامل بخش روغن زيتون را برای صنایع داخلی ناامن كرده و باعث شدهاند كه توليد روغن در كشور به عدد زير 4 هزار تن برسد که با این حساب شاهد کاهش 300 درصدی حجم تولید در مقايسه با سال 98 هستیم.
مطالب مطرح شده در مصاحبه بدین معناست که در دو سال آينده این میزان تولید به عددی نزديك به صفر خواهد رسید و تنها بخشی كه بهرهبرداران به آن پناه بردهاند توليدكنسرو زيتون است.
رياست شوراى ملى زيتون ايران بعنوان نمايندهی بخش خصوصى زيتون در كشور جهت آگاه سازى در راستای این موضوع مطرح نمودند:
همه مديران تصميمگیر در این حوزه و ارگانهای مربوطه بايد به این موضوع توجه داشته باشند که <افرادى هستند كه خود را به نام توليدكننده، خير و كارآفرين خاص معرفی میكنند تا اين واردات صورت بگيرد، مدير خوب كسى است که با مدیریت و اتخاذ تصمیمات درست در راستای اعتلا بخشیدن به جایگاه خود در میان آدمیان و ایزد منان باشد.>
هرچند در سال های اخیر در بحث هاى مهمی به خصوص در حیطهی استاندارد و نظارت در واردات روغن زیتون توجهى به موارد كارشناسى ذکر شده توسط شوراى ملى زيتون ايران نداشتهاند، واردات كنسرو زيتون فقط به صلاح اصطلاح كارافرينان خاص است كه امروزه فعالين صنعت زيتون به خوبى آنها را شناختهاند.
در نتیجهی تمام مشکلات پیش روی این صنعت، این نکته حائز اهمیت است که اندکی تعامل میان مديران تصميمگير و روساى تشكل هاى فراگير مىتواند این معضل تهدید کنندهی صنایع داخلی و عواقب ناشی از آن را به نحو احسن برطرف کند.
و در نهايت شورای ملی زیتون ایران با تمام قوا مراتب همكارى خود را با دستگاههای نظارتی و تصمیمگیر مربوطه اعلام میدارد و نیز با هدف پيشگيرى نامههایی را به صورت محرمانه براى افراد موافقت كننده و صادره كننده مجوز واردات كنسرو زيتون ارسال خواهد كرد.